In Den Grooten Moriaen 01
In Den Grooten Moriaen 01

Betekenis Moriaen

Logo Moriaen White
MomenteelGesloten
Bel ons 056 31 49 24

Moriaen

De naam “Moriaen” is afkomstig van de Arabische bevolking van Zuid-Spanje en Noord-Afrika (in de Middeleeuwen), de “Moren”. Deze bevolking werd in 1492 (toen Christoffel Columbus Amerika bezocht en in contact kwam met tabak) uit Spanje verdreven. Deze typische Arabische figuur bleef voortleven in de verbeelding van West-Europa. In de 17e en 18e eeuw, toen de eerste tabakswinkels zich in West-Europa vestigden, ging men op zoek naar “blikvangers” om de etalages van deze winkels te bevolken en te kleuren.

Verschillende beeldjes (van hout, gips, enz.) vonden hun weg naar de ramen. Deze beeldjes werden “Moriaen” genoemd omdat zij gebaseerd waren op kenmerken die de Arabische bevolkingsgroepen kenmerkten (kleding, huidskleur, enz.).

Na verloop van tijd werden ook andere mensen vertegenwoordigd, zoals de kleurlingen die tewerkgesteld werd op de tabaksplantages in Brazilië. Er zij op gewezen dat de oorspronkelijke bevolking van Amerika, de Indianen, niet voor deze cijfers werd gebruikt. Maar ze “Indianiseerden” de afgebeelde zwarte slaven. Zij kregen een indiaans uiterlijk (b.v. een rok met veren, enz.). Later, vooral vanaf de 19e eeuw, werden herhaaldelijk Arabische figuurtjes gebruikt (bijv. uit het Ottomaanse Rijk: “Roken als een Turk”).

Kenmerken van deze beeldjes: in het algemeen voorgesteld als rokers (eerst met een pijp in de mond, dan met een sigaret). Een latente racistische connotatie kan soms worden gevonden. Soms werden zij ook afgebeeld met rokende voorwerpen (b.v. een pakje tabaksbladeren of tabaksslierten in de hand, enz.)

Deze figuren werden uiteindelijk uitstekende marquee figuren (in een tijd dat neonreclames nog niet bestonden en het nog niet gebruikelijk was om met merken uit te pakken). Een laatste opflakkering deed zich voor toen in de jaren 1920-1940 Egyptische (en later Turkse) sigaretten in West-Europa een rage werden. Intussen hadden de adverteerders andere reclametechnieken en -strategieën ontwikkeld.

Vincent Verbrugge

In den Grooten MoriaenDen Moriaen in beeld